Het verhaal met veel regen - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Anouk Leeuwen - WaarBenJij.nu Het verhaal met veel regen - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Anouk Leeuwen - WaarBenJij.nu

Het verhaal met veel regen

Door: Anouk van Leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Anouk

19 Oktober 2016 | Cambodja, Kâmpôt

Ergens op het eiland Koh Rong, zit ons kleine paradijs. Een bungalow resort aan het strand, gerund door een Nederlands stel. Hier hebben wij een aantal dagen gewoonweg niks gedaan. Met mooi weer op een strandbedje in de zon, of languit in een hangmat. Helaas voor ons ook veel regen, wat betekent dat we ook veel in het restaurant rondhangen, ons vermakend met (bord)spelletjes, boeken lezen, muziek luisteren en voor ons uit staren. Af en toe een welverdiende cocktail. Uren verstrijken, zelfs als je niets doet. Veel contact met het thuisfront, om een beetje op de hoogte te blijven van het wel en wee in Nederland. We merken dat we weer onrustig beginnen te worden, maar geven ons even over aan de rust. Er komt nog genoeg op ons pad de komende tijd. We stippelen onze reis verder uit. Vanuit Koh Rong met de boot terug naar Sihanoukville, vervolgens met de bus naar Kep. Waarschijnlijk zullen we daar maar 1 nacht blijven om daarna weer door, of eigenlijk terug, te gaan naar Kampot, waar we een nacht of 2 blijven. Cambodja sluiten we dan uiteindelijk af in Phnom Penh, om van daaruit door te vliegen naar Indonesië.

Na 3 hemelse nachten in ons paradijs, reizen we naar Kep, Cambodja. Onderweg hebben we weer veel van regen en de weg is verschrikkelijk. Gelukkig voor ons delen we de bus tot Kampot met 2 dames, een Engelse en een Nederlandse backpacker. Lekker de ruimte in de bus! In Kampot moeten we overstappen in een overvolle bus. De andere reizigers gaan allemaal door naar Vietnam, dus wij nemen weer afscheid van ze, eenmaal aangekomen in Kep. Het zit ons mee: meteen bij aankomst kunnen we in een tuktuk stappen naar ons hostel. Hoewel, zit het ons mee? Onderweg krijgt de tuktuk pech, gelukkig krijgt de chauffeur de tuktuk weer aan de praat en kunnen we door. Of toch niet... helaas, hij lijkt het echt niet meer te doen. Een stel haalt ons voor de tweede keer al lopend in, lachen hoor! Het zijn nog Nederlanders ook, wel heel gezellig! Na wat telefoontjes en een tuktuk-wissel, kunnen we weer verder. Naar het hostel. De Franse dame die ons daar ontvangt, is een tikkeltje, laten we zeggen, apart. Ze ratelt door, lijkt halverwege van alles te vergeten en gaat weer door. We krijgen een kamer toegewezen en kijken elkaar teleurgesteld aan. Het ziet er allemaal niet heel schoon en fijn uit. Oké, 1 nachtje wordt het dus. Snel een plan bedenken om onze tijd hier goed te benutten. Morgenmiddag gaat er weer een bus terug naar Kampot, dus we maken de makkelijke keuze om morgenochtend alleen te gaan wandelen in het National Park. Bus regelen, wandelroute bekijken en wat nu...

De eigenaresse vertelt ons dat ze alleen keukenpersoneel heeft voor het ontbijt, dus geen avondeten. Terwijl we bedenken wat we dan gaan doen met eten, maken we grapjes over het gillend wegrennen van keukenpersoneel. Het verbaast ons in ieder geval niet dat er geen personeel is - het liefst rennen wij ook weer weg. Maar die ene nacht kunnen deze Hollandse dames best wel aan. Morgenochtend vroeg op, om onze wandelschoenen aan te trekken en van de natuur te gaan genieten. Hopelijk zonder al te veel enge beestjes....

Nu, luisterend naar de regen en onweer, bereiden we ons mentaal voor op onze nacht hier. Wat zijn wij toch verwend....

• 19 Oktober 2016 - 16:31

Ellen:

Wat jammer van alle regen, hopelijk komt er ook nog veel zon!

• 19 Oktober 2016 - 18:21

Anouk Van Leeuwen:

Ondertussen zijn we van het guesthouse naar een hotel verhuisd, omdat het geusthouse écht niet te doen was. De kamer was echt heel vies en op de bedden durfden we niet te slapen.
    Even een upgrade gedaan vlak voor het slapengaan...

• 19 Oktober 2016 - 22:14

Roosje:

Slaap lekker Anouk!
    Hopelijk binnenkort wat meer zon. Je verhalen zijn heerlijk om te lezen, geniet ze nog!
    Liefs xx van ons

• 28 Oktober 2016 - 07:55

Renske:

Leuk verhaal weer meiden. Ik reis in gedachten mee. Groetjes uit Almere.