Het verhaal met de chauffeur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anouk Leeuwen - WaarBenJij.nu Het verhaal met de chauffeur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Anouk Leeuwen - WaarBenJij.nu

Het verhaal met de chauffeur

Door: Anouk van Leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Anouk

29 Oktober 2016 | Indonesië, Jogjakarta

Donderdagavond zijn we na een geweldige treinreis aangekomen in Yogjakarta. Onderweg hebben wij kunnen genieten van het rijke landschap van het eiland Java. Rijstvelden, kleine dorpjes en oneindig veel groen. Zo bijzonder om te zien dat een landschap zo kan verschillen per land.

We hebben voor de komende dagen een kamer in een Bed & Breakfast, wederom van een Nederlandse eigenaar. We worden hartelijk verwelkomd door Peter. Het guesthouse ziet er gezellig en fijn uit, met een positief gevoel gaan we naar bed.

Op dag 1 in Yogjakarta staat de stad verkennen op het programma. Plattegrond in de hand en aan de wandel door de stad. Al snel is het bloedheet en zijn we ook erg blij dat we een plattegrond en telefoon kunnen gebruiken om de weg te vinden. We komen aan bij de Royal Palace en helaas horen wij daar dat deze in de middag gesloten is. De aardige meneer vertelt ons dat we wel naar de Water Castle kunnen, na wat aanwijzingen hoe we daar komen, gaan we weer door. Al snel blijkt dat deze aardige meneer niet van plan is om ons alleen te laten en al pratend loopt hij met ons mee. Hij laat ons in kleine straatjes winkeltjes en galerijen zien. Zo krijgen wij een hele uitleg over de Wajangpoppen. Hoe zij dit maken en welke verhalen er bij horen. Daarna bezoeken wij de galerij van een kunstenaar, hij legt uit dat hij op lege doeken schetsen maakt en vervolgens worden kleuren laag voor laag aangebracht met hete was. Ook krijgen wij een uitleg over 'poepkoffie', oftewel Kopi Loewak, één van de duurste koffiesoorten ter wereld. Aangezien wij geen koffiedrinkers zijn, slaan wij het proeven even over. Uiteindelijk komen we bij de Water Castle aan en daar legt de vriendelijke, oude meneer het een en ander uit over de geschiedenis van deze sight. We beginnen ons steeds meer af te vragen of deze meneer gewoon behulpzaam is, of dat hij zich heeft opgeworpen als onze gids. Na de verschillende plaatsen, het kasteel, de ondergrondse moskee en het 'zwembad' besluiten we dat het tijd is om te gaan eten. Onze vriendelijke, nieuwe vriend regelt wel even vervoer voor ons. En, daar komt-ie, zodra we in de taxi willen stappen, vraagt onze 'gids' of hij een fooi krijgt... Even teleurgesteld in de mensheid - het was zo'n lieve, oude man - gaan we richting de lunch.

Na de lunch zijn we een beetje richtingloos. Het is al halverwege de middag, wat kunnen we nog doen? Fort Vredeburg gaat al snel sluiten, dus dat valt af. Naast ons zitten een Engelsman en een Indonesiër en we raken aan de praat. Zij vertellen ons over een leuke straat waar we naar toe kunnen en binnen no time staat er een taxi voor de deur. Helaas, vanwege demonstraties in de stad kunnen we daar niet komen... Weer een tegenvaller op deze dag. Gelukkig bevinden we ons al in een leuk straatje en we besluiten daar rond te gaan kijken, waarna we terug gaan naar de B&B. We moeten namelijk een aantal zaken gaan regelen...

Voor dag 2 in Yogjakarta wordt er door Peter een chauffeur geregeld. Wij gaan met hem naar de Borobudur, de Merapi en tot slot de Prambanan. Ophaaltijd: half 4. 's Morgens... Want deze Dutchies willen natuurlijk de zonsopgang zien!

De Borobudur is een Boeddhistisch heiligdom ten noorden van Yogja. Omdat we meer betaald hebben, mogen wij (met nog een hele buslading andere toeristen) al voor de opening het terrein op. Zo kunnen wij de zonsopgang bekijken bij de Borobudur. Na heel lang wachten en een beetje beteuterde gezichtjes - het is al soort van licht, maar mistig en waar is de zon dan?! - zien we de zon boven laaghangende bewolking opkomen, en dit in combinatie met de stenen stoepa's... Zo mooi! Even ademloos voor je uitstaren terwijl deze bijzondere plek steeds meer verlicht wordt.

Door het vroege opstaan, heb je het idee dat het al heel laat is en ben je eigenlijk al klaar voor de rest van de dag niks doen. Niets is minder waar, aangekomen bij de auto blijkt het kwart voor 7 te zijn. De dag begint net... We gaan door naar de Merapi, een actieve vulkaan. In 2010 is er voor het laatst een heftige uitbarsting geweest, één die heel wat levens heeft gekost. We gaan de vulkaan verkennen met een jeep en komen tot 4 km afstand van de vulkaan. We hebben geluk, want de lucht is helder, waardoor we weer van prachtige uitzichten mogen genieten. Ook zien we wat een vulkaanuitbarsting teweeg brengt, van uitgebrande huizen tot uitgestalde huishoudelijke artikelen, gesmolten, verbrand en grijs van het as. De jeeptocht is hilarisch, we worden alle kanten op geslingerd en met moeite kun je in je stoel blijven zitten. Ook de natuur rondom de vulkaan is weer bizarmooi om te zien.

Na de lunch is het tijd voor Prambanan en de Secret Temples. Ondertussen zijn we al aardig moe en als zombies lopen we langs verschillende tempels. Hoe prachtig dit alles ook is, merken wij dat we na allerlei verschillende tempels, en dan met name het indrukwekkende Angkor, niet meer het wauw-effect ervaren. Nogmaals prachtig en hoe geweldig is het dat deze tempels er na al die tijd nog staan, maar vermoeidheid slaat toe en we besluiten terug te gaan naar de B&B. Zo zijn we mooi bijna 12 uur na vertrek weer terug.

Morgen hebben we een rustdag ingelast, we verplaatsen ons naar een zwembad of het strand en genieten weer van een dagje niks doen. Maandag reizen we door, weer met de trein. We zullen dan weer een paar intensieve dagen hebben, met een bezoek aan Mount Bromo en Ijen.

• 29 Oktober 2016 - 14:04

Willy :

Leuk om steeds weer jullie reisverslag te lezen. Geniet ervan !

• 29 Oktober 2016 - 14:52

Thea:

Lieve nouk
    Wat geniet ik toch van je verslagen. Bedankt xx