Het verhaal van de Khmer Rouge - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anouk Leeuwen - WaarBenJij.nu Het verhaal van de Khmer Rouge - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anouk Leeuwen - WaarBenJij.nu

Het verhaal van de Khmer Rouge

Door: Anouk van Leeuwen

Blijf op de hoogte en volg Anouk

24 Oktober 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Zaterdagmiddag zijn we aangekomen in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Met een privé taxi (even niet opgepropt in een busje zitten met andere stinkende mensen) zijn we van Kampot naar Phnom Penh gereisd. De hoofdstad is onze laatste bestemming in Cambodja. Nog maar een paar dagen en dan vertrekken we (ein-de-lijk) naar Indonesië!

We hebben in onze kamer even wat onderzoek gedaan en op een rijtje gezet wat we echt willen doen en zien. Aangezien we nog niet geluncht hebben, besluiten we naar een café langs de rivier te gaan. Maar dit is niet zomaar een café. We gaan naar het Daughters of Cambodia Visitor Centre. Daughters of Cambodia is een organisatie, die zich inzet tegen mensensmokkel, en dan met name om meisjes en vrouwen te redden uit bijvoorbeeld de prostitutie. Zij willen er voor zorgen dat deze vrouwen nieuwe kansen in het leven krijgen. Daarom leiden zij de vrouwen op, geven ze banen en betalen hen nog meer dan het minimumloon. Daarnaast zorgen zij voor psychische hulp. In het winkeltje van het Visitor Centre kopen we wat leuke spulletjes en we eten en drinken iets in het café. Ondertussen kun je hier en daar wat verhalen lezen en kom je meer te weten over deze organisatie. Het is erg heftig om te lezen wat deze vrouwen moeten doorstaan en dan besef je je eens te meer hoe goed wij het eigenlijk hebben. Het is zeker de moeite waard om je er in te verdiepen en er meer over te lezen.

Na een heerlijke maaltijd besluiten we naar de Russian Market te gaan. Een grote markt midden in de stad waar ze van alles verkopen. Van de Nederlandse eigenaar van het hotel in Kep hoorden wij dat dit dé markt in Phnom Penh is, en winkelen is best wel leuk op z'n tijd... Hier zien we een heleboel leuke spullen, maar helaas voor ons, loopt het tegen sluitingstijd en hebben we lang niet alles kunnen zien. Gelukkig zijn we nog niet weg uit Phnom Penh, dus we kunnen nog een keer terug.

De volgende morgen staan we op met een vol, maar ook heftig, dagprogramma voor de boeg. We hebben een tuktuk voor de dag geregeld en we gaan de verschillende highlights van de stad af. We beginnen 'lekker luchtig' met de Royal Palace, de verblijfplaats van de koning en een echte must see in deze stad. Tussen de groepen toeristen lopen we hier wat rond. Een mooi onderhouden tuin met verschillende, mooie gebouwen eromheen. We bekijken de tempel en de troonzaal en we zien vooral veel rijkdom - goud, muurschilderingen en beelden. Dat hebben we hier al heel veel gezien...

We zijn eigenlijk een beetje nerveus over de volgende twee plekken waar we naar toe zullen gaan. Choeung Ek, ook wel bekend als The Killing Fields, en het Tuol Sleng museum, ook wel het Museum van de Volkerenmoord genoemd. Deze beide plekken laten de horror zien die dit land, in de periode van '75 - '79, heeft moeten doorstaan. De Rode Khmer heeft, onder leiding van Pol Pot, gruwelijke daden verricht in deze tijd. Een periode waarin niemand wist wat er precies gebeurde in Cambodja, omdat de grenzen gesloten waren en er niets of niemand uit of in mocht. We hebben ons ingelezen en zo goed mogelijk voorbereid op beide plekken, maar - waar we al bang voor waren - niets zorgt er voor dat je echt voorbereid bent op wat je te zien krijgt. Het is moeilijk, heftig en te veel om te beschrijven. De tranen zitten hoog als je rondloopt tussen de massagraven, de botten en schedels van veel te veel mensen ziet liggen. Je luistert naar verhalen van overlevenden, je leest over de verschillende plekken en je kunt er met je hoofd niet bij dat zoiets kan gebeuren, dat het gebeurd ís.

Na de Killing Fields en Tuol Sleng zijn we uitgeput, overprikkeld en stil, heel stil. We hebben nog twee sights op het programma staan, maar we zijn in dubio. Wat wil je nog, wat kan je nog na alles wat we hier gezien en gehoord hebben. We besluiten dat we de dag nog even afsluiten met iets minder heftigs, zodat we onze hoofden weer even kunnen 'legen'. We gaan naar Wat Phnom, de grootste en bekendste tempel van de stad. Teleurgesteld met wat we daar aantreffen, stappen we lachend weer in onze tuktuk en gaan terug naar het centrum. Na zo'n dag trakteren we onszelf op een pizza en een drankje en zitten we even in stilte bij elkaar, om deze dag een plekje te geven.

Nog één dag Cambodja en dan sluiten we dit hoofdstuk ook weer af en vliegen we door naar ons laatste, maar langste avontuur. Vandaag hebben we nog een bezoekje gebracht aan het National Museum, wat helemaal niet zo bijzonder was, vergeleken met alles wat we de afgelopen tijd gezien hebben. En niet te vergeten, souvenirs kopen op de Russian Market. Hopelijk past alles in onze backpacks....

En wat doe je dan op de laatste avond in Cambodja... Naar een schoonheidssalon voor een gezichtsbehandeling en een manicure. We gaan dus in ieder geval alledrie met een fris gezicht en mooie nagels naar Indonesië.

• 24 Oktober 2016 - 17:04

Trees:

Indrukwekkend allemaal . Geniet van je reis .

• 24 Oktober 2016 - 20:12

Suus:

Ben er ook stil van.. heftig en onbegrijpelijk!
    Goed afgesloten meiden! Heerlijk laten verwennen. :) dikke kus

• 24 Oktober 2016 - 20:32

Ellen:

Heftig hoor Anouk, maar knap dat jullie dat wel gedaan hebben. Veel plezier in Indonesië en denk aan je kilogrammen bagage

• 24 Oktober 2016 - 23:55

Mary:

Heel boeiend en leuk om jullie reisverslag te lezen. Veel plezier in Indonesie.

• 28 Oktober 2016 - 08:01

Renske:

Wat een verhaal...ja dat was een heftige periode in Cambodja. Dat komt wel binnen lijkt mij als je daar bent. Toppie dat jullie dat gedaan hebben.